Tijd voor een grote opfrisbeurt van webteksten
Vroeger had je elk voorjaar ‘de grote schoonmaak’. Die traditie is vervlogen. Wordt het geen tijd voor een nieuwe: de jaarlijkse opfrisbeurt van webteksten? Op de sites van Nederlandse bedrijven en overheden wemelt het namelijk van de stoffige bewoordingen.
Op veel moderne websites staan zinnen en woorden die stammen uit de tijd dat rekenmachines niet eens bestonden. Overblijfselen van een taal zoals die halverwege de 20ste eeuw werd gebruikt. Hoog tijd dat daar de bezem door gehaald wordt!
Spruitjesgeur
Neem bijvoorbeeld een zinnetje als U dient het beroepschrift te ondertekenen. Daar komt toch de spruitjesgeur van af? Waarom niet gewoon: U moet het beroepschrift ondertekenen. Of: Onderteken het beroepschrift.
In de Vraagbaak Nederlands zet Eric Tiggelaar dienen te op de Zwarte lijst van stoffige termen. Volgens beterspellen.nl is het een voorbeeld van oubollige stijl. De betekenis van dienen te, aldus Van Dale, is moeten of behoren en kan altijd vervangen worden door deze woorden.
Sterker sturend dan moeten
Google voor de grap eens op u “dient te”. Dan krijg je 3,9 miljoen hits. Waarom houden organisaties toch vast aan deze verouderde taal? Misschien omdat ze er moeite mee hebben de lezers iets voor te schrijven door moeten te gebruiken? In plaats daarvan gebruiken ze liever een verouderd werkwoord dat minder dwingend lijkt?
Feitelijk is dienen te nog sterker sturend dan moeten. Het drukt namelijk uit dat iets behoort te gebeuren, het is de norm waar niet van mag worden afgeweken. Dat is sterker dan moeten naar mijn idee.
Het klinkt officieel
Misschien omdat het zo officieel klinkt, is dienen te nog steeds populair. Niet voor niets staat het vaak in gemeentelijke regels voor vergunningen en bezwaren. Zoals bijvoorbeeld van een Zuid-Hollandse gemeente die schrijft: U dient te omschrijven waarom u het niet eens bent met het besluit.
Met toptakenwebsites en andere initiatieven spannen gemeenten zich in om hun websites zo publieksvriendelijk mogelijk te maken. Daar past toch een regelgeving in eigentijds en gemakkelijk leesbaar Nederlands bij?
Niet alleen overheden
Het zijn niet alleen overheden. Wat te denken van Wat u echt dient te weten op de website van een Brabantse cafetaria. Waarom behoort de lezer ‘echt’ te weten dat dit fastfoodrestaurant zelf de aardappelen schilt of het schepijs bereidt?
En wat geeft een digitaal carrièremagazine het recht om de websitebezoeker voor te schrijven hoe een keuze te maken voor een opleiding? De tekst onder de kop Afwegingen die je dient te maken bij de keuze van een opleiding kan toch alleen maar een advies zijn?
Breng uw webteksten naar de 21ste eeuw
Kortom: de grote webtekstschoonmaak is hard nodig! Log in op het cms en breng het taalgebruik op uw website naar de 21ste eeuw! De bezoekers van uw website zullen er blij mee zijn. Een mooi klusje om na de zomervakantie op gang te komen.
Geen tijd? Ik doe het graag voor u: 06 – 15 29 23 17.